Zo kan het ook.

Een glossy over inspirerende vrouwen in Ethiopië

Geschreven door: Irene

Leestijd: 4 minuten

7 november 2019

Een glossy over inspirerende vrouwen in Ethiopië

Stel, je bent een vrouw. Je hebt een gezin met vijf kinderen. Je bent goed in bakken. Je start een onderneming in bakken en verkopen. Met succes. Je start nog een onderneming. Je verkoopt koffie. Met succes. Da’s best knap! Maar nu komt dit erbij: Je man is overleden. Je woont in de sloppenwijken van Addis Ababa. Jouw vijf kinderen moeten elke dag zorg en eten krijgen. Je runt twee ondernemingen om brood op de plank te krijgen en je kinderen naar school te sturen. Dat is niet meer gewoon knap, dat is mega inspirerend!

CARE zet zich al 70 jaar met hart en ziel in om levens te redden en een toekomst te bieden aan mensen in nood, oorlog en armoede. Met speciale aandacht voor kansen voor vrouwen en meisjes. Als internationale humanitaire organisatie werken ze in
’s werelds moeilijkste conflict- en rampgebieden, zoals ook Ethiopië.

CARE Nederland kwam bij ons met de resultaten van het ‘Women for women’-project, gefinancierd door H&M Foundation. Het project focust zich op vrouwen in de sloppenwijken van Addis Ababa, de hoofdstad van Ethiopië. Het doel was om te laten zien dat vrouwen hun leven aanzienlijk beter kunnen maken door een onderneming te starten. Het ‘Women for women’-project liep van 2015 tot 2018, en was een doorslaand succes. Alle reden om het succes met de wereld te delen! Maar hoe?

 

Hoe deel je de échte impact van zo’n succesproject?
Een glossy over inspirerende vrouwen in Ethiopië

Hoe deel je resultaten zonder alleen de (enigszins slaapverwekkende) opsommingen en cijfertjes te laten zien? Hoe deel je de échte impact van zo’n succesproject? Hoe ziet men wat het project in de kern van de armoede uitgewerkt heeft? CARE had het mooie idee om negen Ethiopische vrouwen te interviewen, negen alledaagse heldinnen. Negen vrouwen die door dit project de kans kregen om een succesvolle onderneming te starten, middenin de sloppenwijken van Ethiopië. En wat een prachtige verhalen kwamen daaruit! CARE en Engine waren het er al snel over eens: dit moet een ‘glossy’ worden. De negen verhalen gebundeld in een prachtig vormgegeven magazine, zodat de impact van het project van de pagina’s kan stralen! Engine kan aan de slag!

De input is binnen. De verhalen zijn inspirerend, de foto’s zijn prachtig. En dan… dan begin je. Welke ‘vibe’ moet het document uitstralen? Hoe zorg ik voor de juiste balans van tekst & visuals? Uiteindelijk komt het neer op de vraag: hoe maak ik het geheel aantrekkelijk om te lezen. Want dat is wat je wilt – de lezer moet het wíllen lezen. De verhalen van deze inspirerende vrouwen zijn dat meer dan waard!

Opzet document CARE Nederland
Korte lijntjes, superbelangrijk!
Invulling document CARE Nederland
Korte lijntjes, superbelangrijk!

Het opzetten van zo’n document is voor een designer gewoon ‘pure joy’, al kan ik alleen voor mezelf spreken. Het uitproberen van verschillende stijlen, kleuren en lay-outs is een uitdagende en leuke klus. De deadline van deze opdracht is misschien nog wel de grootste uitdaging, vanaf het aannemen van de opdracht tot de opleverdatum is een tijdsbestek van een paar dagen. Dat betekent dat je korte lijntjes moet hebben met de klant. Designvoorstel – feedback – designuitwerking – feedback – designaanpassingen – feedback – correcties doorvoeren – feedback, etc! De communicatie met CARE loopt gesmeerd, en het design is in recordtijd voltooid. Wat een kick om samen in zo’n korte tijd een prachtig magazine vorm te geven!

De glossy is akkoord en wordt met spoed naar de drukker gestuurd. CARE krijgt het eindproduct netjes op tijd. Voor de launch van het magazine, op locatie in Ethiopië, zijn er ook een aantal andere items nodig. Roll-upbanners, backdrops en notitieblokjes. Deze items worden in no-time in dezelfde stijl ontworpen en geleverd. Het eindresultaat is een zeer geslaagd launch-event van de glossy, wat tegelijkertijd een moment is om terug te blikken op een succesvol project.