Of het nu in print of online is, van visitekaartjes tot billboards, logo’s, websites, folders en nog veel meer; grafisch ontwerp is een hulpmiddel dat verbetert hoe je met andere mensen communiceert. Het dient om je ideeën over te brengen op een manier die niet alleen effectief is, maar ook mooi. Zonder dat ik me ervan bewust was, ondervond ik dit al toen ik nog een jong meisje was.
Irene, 10 jaar, groep 6 van de basisschool:
“Heb je wel eens door de duinen gefietst? De wind door je haren gevoeld en de zee horen brullen?” Zo luidden de eerste zinnen van mijn werkstuk over ‘Het Noord-Hollandse duinlandschap’. Aan poëzie geen gebrek in mijn pluizige krullenkoppie.
Woorden vol passie over mijn prachtige Noord-Holland. Ik kon wel aardig schrijven, dat ging bijna vanzelf. Echter, het opmaken van de twaalf pagina’s met verheven verhalen over helmgras en de westenwind, dát was mijn grootste focus. Het moest altijd mooi, mooier, mooist. Hier een kadertje, daar een figuurtje. Ik deed mijn uiterste best op de opmaak. Zo ging het bij al mijn schoolopdrachten, vanaf mijn eerste werkstuk tot mijn laatste afstudeerscriptie. Ik kan je vertellen: dat heeft altijd een pluspunt of compliment opgeleverd, zonder uitzondering.