Klant: “Maak een brochure. 32 pagina’s, alleen tekst, geen foto’s. Dit zijn de kleuren.” Wij: “Doen we.” Normaal gesproken komt een klant met een overvloed aan foto’s die bij de tekst geplaatst mogen worden. Deze keer was dat anders.
Partners for Resilience (PfR) is een samenwerking van het Nederlandse Rode Kruis, CARE Nederland, Cordaid, het Rode Kruis/Rode Halve Maan Klimaatcentrum en Wetlands International. De naam komt voort uit het fundamentele geloof van zijn vijf leden in de centrale rol van veerkracht om effectief om te gaan met rampen.
De opdracht verloopt via CARE Nederland, waar we al diverse brochures voor gemaakt hebben. Deze brochures zijn altijd voorzien van veel, vaak zelfs paginavullende foto’. Deze keer was de enige input een Word-document met tekst. Alleen tekst. ‘Maak er wat moois van!’ luidt de opdracht. Maar hoe maak je van een informatieve brochure met alleen tekst een visueel aantrekkelijk geheel? Hoe zorg je dat de gebruiker die het boekje in handen gedrukt krijgt bij zichzelf denkt: “Dit wil ik lezen!”?
Een uitdaging die we graag aangaan!