Ik wil niet zeggen dat het in Nederland allemaal begon bij bol.com, maar ze hebben wel een flinke slag gemaakt in het landschap van laagdrempelige marketing. Een bolle, cartooneske mascotte vergezeld van een André-van-Duin-achtig liedje bezorgde bol.com in korte tijd een stevige online-positie.
Het succes bleef niet onopgemerkt. Een andere blauwe webshop zag dat het goed was en verhief het informele tot zijn tagline: “Alles voor een glimlach”.
Een geinige button hier, een geestig zinnetje in de orderbevestiging en een knalblauwe doos met daarop zinnen als: “Bedankt voor het aannemen. Groetjes,”. Of “Bodem. Smaakt écht naar karton.” Succes verzekerd.
En Tele2 stuwde de popie-jopie-marketing tot nieuwe hoogte. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. Commercials geheel in lijn met de social-mediabeleving van de jeugd van tegenwoordig, zonder dat die dat overigens zelf doorhad. En ik kan het weten; ik heb zelf drie kinderen in de leeftijdscategorie van 10 tot 15 jaar.
De verheerlijking van onzinnig dataverbruik in kolderieke commercials sloeg gek genoeg niet alleen bij de jeugd aan.
Het succes van de uitdagers trok uiteraard ook de aandacht van de communicatieafdelingen van de gevestigde orde. Disruptie met de bestaande gang van zaken, dit was een golf die bereden moest worden!
En wat schetste mijn verbazing: bij het openen van mijn internet bankieren app tijdens Halloween had mijn bank een speciale Halloweenversie op mijn mobiele scherm getoverd. Met bewegend Pacmanspookje en een oplichtende pompoen. Banale branding van een internationale bank. Prachtig toch?
Ja. Ik vind het prachtig. Vooral omdat het mooi is vormgegeven en het heel vloeiend werkt. Én het is subtiel. Een kleine, tijdelijke aanpassing die de dienstverlening verder niet beïnvloedt. Mooi werk.