Mensen die het afgelopen decennium zijn begonnen met een onderneming weten het. Wij weten het. En startende ondernemers weten het nu ook.
De keuze voor je bedrijfs- of merknaam is lastig. Maar wat de meeste bedrijvige beginners niet weten, is dat de naamkeuze steeds moeilijker is geworden.
Waar je in de vorige eeuw nog uit de voeten kon met identiteitsbepalende vragen als “Hoe wil ik overkomen?” en “Wat wil ik uitstralen?”, loop je tegenwoordig al snel tegen een muur van onbeschikbare domeinnamen aan. Na een week lang domeinnamen intoetsen en in spanning afwachten of je keuzes nog beschikbaar zijn, blijft uiteindelijk alleen de vraag over hoe je tot een naam van minder dan zesendertig letters komt waar niet 3 q’s en twee z’en in zitten.
De domeinnamenroof is niet nieuw. De meeste, korte, pakkende domeinnamen waren al ruim tien jaar geleden voor een belangrijk deel vergeven. Zo bleven er steeds minder namen over die bruikbaar waren en beschikbaar waren als domeinnaam.
VERWERKINGSVLOTHEID
En dat terwijl het zo belangrijk is om een eenvoudige naam te hebben. Het schijnt allemaal te maken hebben met processing fluency (of, makkelijker gezegd: verwerkingsvlotheid). Een eenvoudige of herkenbare naam wordt sneller verwerkt en in het menselijk geheugen als betrouwbaar opgeslagen, simpelweg omdat de naam herkenning in datzelfde geheugen oproept.