What’s in a name?

Het kiezen van een bedrijfs- of merknaam is er niet eenvoudiger op geworden

Geschreven door: Daniël

Leestijd: 4 minuten

30 januari 2020

What’s in a name?

Mensen die het afgelopen decennium zijn begonnen met een onderneming weten het. Wij weten het. En startende ondernemers weten het nu ook.
De keuze voor je bedrijfs- of merknaam is lastig. Maar wat de meeste bedrijvige beginners niet weten, is dat de naamkeuze steeds moeilijker is geworden.

Waar je in de vorige eeuw nog uit de voeten kon met identiteitsbepalende vragen als “Hoe wil ik overkomen?” en “Wat wil ik uitstralen?”, loop je tegenwoordig al snel tegen een muur van onbeschikbare domeinnamen aan. Na een week lang domeinnamen intoetsen en in spanning afwachten of je keuzes nog beschikbaar zijn, blijft uiteindelijk alleen de vraag over hoe je tot een naam van minder dan zesendertig letters komt waar niet 3 q’s en twee z’en in zitten.

De domeinnamenroof is niet nieuw. De meeste, korte, pakkende domeinnamen waren al ruim tien jaar geleden voor een belangrijk deel vergeven. Zo bleven er steeds minder namen over die bruikbaar waren en beschikbaar waren als domeinnaam.

VERWERKINGSVLOTHEID
En dat terwijl het zo belangrijk is om een eenvoudige naam te hebben. Het schijnt allemaal te maken hebben met processing fluency (of, makkelijker gezegd: verwerkingsvlotheid). Een eenvoudige of herkenbare naam wordt sneller verwerkt en in het menselijk geheugen als betrouwbaar opgeslagen, simpelweg omdat de naam herkenning in datzelfde geheugen oproept.

Het heeft zin om het eenvoudig te houden. Keep it simple stupid. Ook nog te lang: Kiss.

Psychologie van de koude grond? Jazeker. Maar ook de politiek heeft het principe van verwerkingsvlotheid (gedeeltelijk) door. Die hebben het over jip-en-jannneke-taal (VVD) en dat Henk en Ingrid (PVV) het ook moeten begrijpen. Het heeft zin om het eenvoudig te houden. Keep it simple stupid. Ook nog te lang: Kiss.

Een gebrek aan verwerkingsvlotheid van je bedrijfsnaam is natuurlijk niet prettig. Maar minstens net zo onhandig van een complexe bedrijfsnaam is het telefonisch doorgeven van e-mailadressen of websites.

UNIT4AGRESSO
Laten we als voorbeeld een verwerkingsvlotheid-arme bedrijfsnaam nemen die inmiddels niet meer bestaat. Wel zo sympathiek toch? Unit4 Agresso. Stel, ik werkte bij deze firma en ik moest even telefonisch je e-mailadres doorgeven. Dat ging dan ongeveer zo:


En wat is uw e-mailadres?

daniel punt tijl at unit four agresso dot com.

Hoe spel ik dat precies?

Daniël punt Tijl. Tijl met T lange IJ L.

Daniël met puntjes op de e?

Nee, zonder trema. En dan Tijl met lange IJ.

Daniel punt Tijl. T-E-I-J-L?

Nee, alleen een lange ij, dus zonder e ertussen.

Ah ok, Tijl.

Klopt. At unit four agresso.com. Unit en dan het cijfer 4 en dan agresso met één G en dubbel S.

At unit vier en dan?

Agresso, met één G en dubbel S.

Unit vier agresso, punt nl?

Punt com. Wat heeft u nu staan?

danieltijl met T lange IJ L at unit 4 agresso punt com.

Ja, en dan nog een punt tussen Daniël en Tijl.

Daniel punt tijl at unit vier agresso.com.

Zo klopt ie helemaal!

Toen wij begonnen was Engine.nl natuurlijk ook al geclaimd. Door een vrolijke studentenvereniging. Dus noemden we onszelf Engine branding & identity, maar ‘identity’ hebben we voor het gemak maar uit de URL gelaten. En we laten het elders ook steeds vaker weg. Van Engine maken mensen soms Ngine, dus dat spellen we dan maar voor de zekerheid uit. Dan komt daarna nog het woord branding, “dat schrijf je zoals je het zegt”.

Zo had ik laatst een bestelling via internet geplaatst. En toen ik de helpdeskmedewerker aan de lijn kreeg om de status van de bestelling op te vragen, hoorde ik hem aan mij vragen: ‘Is uw e-mailadres nog daniël at energiebedrading punt nl?’. Tsja.